Návody

Jak na úpravy barevnosti fotografie?

Úpravy fotografií je téma, které vydá na celé knihy, dlouhá videa i nespočet článků. Správné programy a šikovné ruce dokáží s fotografiemi divy. Tento článek se zaměří na jednu část z úprav, která dokáže změnit náladu fotografie, rozzářit ji, nebo naopak zjemnit. Půjde o barevnost.

Barevné odstíny tvoří velkou část celkového dojmu fotografie. V programech pro editaci videa je možné si s nimi různě hrát. Kvalitní editace zvládá program Lightroom z balíčku Adobe. Barvy také vylepšuje Zoner Proho Studio, nebo z těch neplacených například Gimp.

HSL vylepšování

Zkratka HSL může znít na první pohled děsivě, ale ve skutečnosti je to velmi jednoduché. Jde o úpravy jednotlivých barev zvlášť. Každou barvu ve fotografii určují tři kategorie:

  • odstín (hue),
  • sytost (saturace),
  • světlost (luminance).

Z anglických názvů těchto vlastností pak plyne zkratka HSL. Každou z těchto hodnot můžete měnit na posuvníku a tím i ráz barvy. Pro každou barvu fotografie se dají hodnoty měnit zvlášť. Můžete například měnit odstín červené, přidávat na sytosti modré a zesvětlovat zelenou.

Pokud měníte odstín barvy, dokážete barvu změnit celkem rapidně. Pokud se vám například do barevného tónu fotografie nehodí fialová květina, posuvníkem odstínu u fialové ji můžete změnit na modrou nebo téměř červenou barvu. Odstín nedokáže barvu změnit úplně na jinou, z červené neuděláte zelenou, ale v mezích této barvy se odstín může dosti vychýlit.

Sytost barev mluví sama za sebe. Posuvník sytosti dodává barvě šťávu. Můžete tak třeba jen jemně blankytné nebe zvýraznit a získat opravdovou azurovou modrou. Sytost je také dobré zvýraznit u barev, které chcete, aby z fotografie nejvíc zářily, podle toho, jaký chcete dát snímkům celkový nádech. Velmi oblíbená kombinace je zvýrazňování modré a oranžové jakožto protilehlých barev. Někteří fotografové přírody dodávají naopak nejvíce síly zelené.

Poslední hodnota, světlost, dodává tmavým barvám více světla. Pokud je například nějaká barva ve stínu, pomocí posuvníku světlosti ji z něj vytáhnete.

Tonální křivka

Další nástroj, který je ve většině programů velmi blízko HSL posuvníkům, je tonální křivka (tone curve). Vypadá jako graf, kde křivka stoupá od levého dolního rohu k pravého hornímu. Spoustu amatérských fotografů ji přehlíží, ale dokáže s odstíny barev dělat zajímavé změny.

S křivkou můžete libovolně posouvat, stačí jen pochopit její princip. Čím více jdete po křivce doleva, tím jste blíže tmavých odstínům. Úplný levý kraj křivky tedy reprezentuje úplně černou. Čím víc jdete po křivce doprava, tím blíže jste světlým odstínům. Bod na pravém konci křivky reprezentuje tedy úplně bílou. Vše, co je mezi tím, jsou odstíny v této škále. Na křivce pak můžete vytvořit body a posouvat s nimi nahoru nebo dolu. Při posunutí nahoru se vybrané odstíny ve vaší fotografií zesvětlují, při posunutí dolu, se ztmavují.

Pokud tedy například umístíte kurzor do první třetiny křivky, budete u tmavších odstínů, které ještě nejsou úplně černé, ale ani to nejsou středně tmavé barvy. Ty, když posunete trochu níže, vše se ještě trochu ztmaví a fotografie bude kontrastnější. Když tento bod posunete výše, bude celá fotografie světlejší. Můžete také různě posouvat se světlými tóny stejným způsobem.

Až princip tohoto grafu pochopíte, zkuste s fotografiemi experimentovat. Jaký styl barev nakonec zvolíte, je na vás. Každý fotograf si nakonec většinou najde své vyjádření, které mu sedí a ve kterém fotografie upravuje. Pusťte se do zkoušení a hledání toho svého. Kvalitně upravená fotografie zanechává vždy mnohem lepší dojem.

 

 

 

Share: